ژن درمانی با کمک لیزر فوق سریع مادون قرمز نزدیک راه جدید درمان دژنراسیون ماکولا

 میلیونها فردبزرگسال بالاتر از 50 سال بینایی خود را به دلیل آسیب شبکیه و یا دژنراسیون ماکولای رایج سالانه از دست می دهند.

 محققان بخش فیزیک دانشگاه تگزاس، پلت فرم جدیدی را با استفاده از لیزر فوق سریع مادون قرمز  نزدیک(ultrafast near-infrared lasers) ارائه داده اند که می تواند ناحیه ی آسیب دیده در شبکیه  را توسط ژن درمانی  ترمیم نماید و بینایی  را به بیماران مبتلا به بیماریهای  دژنراتیو  شبکیه  باز گرداند.

دکتر Samarenda Mohantyاستادیار فیزیک و رئیس گروه بیوفیزیک و فیزیولوژی دانشگاه  UTAمی گوید: بیشتر درمانهای موجود برای کم کردن سرعت پیشرفت بیماری یا توقف دژنراسیون شبکیه  طراحی شده اند، درحال حاضر درمانی که ناحیه ی آسیب دیده ی شبکیه را هدف قرار دهد، وجود ندارد، ما با هدف قرار دادن هر سلول در منطقه ی آسیب دیده می توانیم دید فرد را به او بازگردانیم.

دکتر Mohantyاثر بخش بودن روش جدید را در مجله ی the Nature journal Light: Science & Applicationsمنتشر کرد.

دراین پژوهش دکتر Mohantyو همکارانش روش تحویل ژن بوسیله ی لیزر فوق سریع مادون قرمز نزدیک را با سیستم  مشهور انتقال شیمیایی غیر ویروسی ژن که بنام lipofectionشناخته می شود مقایسه  کردند.  در روش مبتنی بر لیزر یک سوراخ گذرای بسیار ریز (زیر میکرومتر) در سلول ایجاد می کنند که اجازه ی ورود  ژن  پروتئین های حساس به نور یا opsinsها را به داخل سلول آسیب دیده ی شبکیه  می دهد.

این ژنها سپس برای تولید  opsinsاز طریق تحریک نوری فعال می شوند. این پروتئین ها به غشاء  سلولهای شبکیه متصل می شوند و نور دریافتی را به سیگنالهای نوری که اساس بینایی و دیدن اجسام است تبدیل می کند. در آزمایشات Mohantyبا روش مبتنی بر لیزر نتایج بهتری نسبت به روش تحویل شیمیایی ژن بدست آمد. در آزمایشات مبتنی  بر لیزر مقدار پروتئینهای opsinsتولید شده  و متصل به غشاء  سلول بیشتر بود. علاوه بر این،  روش مبتنی به لیزر توانایی هدف قرار دادن تک تک سلولها را در منطقه ی هدف دارد در حالیکه سیستم تحویل شیمیایی  ژن دارای  این میزان دقت نیست.

 علاوه بر این  در روش  مبتنی بر لیزر دانشمندان  می توانند تعداد زیادی از ژنها را که طیف گسترده ای از رنگ ها  را کد می کند به داخل  سلولهای آسیب دیده ی شبکیه  به طور موثر منتقل کنند. این کار به ترمیم  باند گسترده ای از بینایی در این افراد کمک می کند.

بنا به تخمینی که در مجله ی Lancetمنتشر شده است با افزایش سن جوامع دربسیاری از کشورها، تعداد مبتلایان به بیماری دژنراسیون  ماکولا تا سال 2020 در جهان به 196 میلیون نفر و تا سال 2040 به 288 میلیون نفر خواهد رسید.

دکتر Mohantyمی گوید: تحویل ژنهای کد کننده ی چندین opsinمختلف به منطقه ی هدف و فعال  سازی با نور سفید  اساس ترمیم سلولهای شبکیه  در این روش  است.

 دکترWeissاز دانشگاه UTAمی گوید: گروه دکتر Mohantyتخصص خود را دراستفاده از نور به منظورابداع  یک روش جدید موثر برای معرفی ژن به سلولهای زنده استفاده  کردند. این پژوهش می تواند به درمانهای جدید انقلابی برای بیماریهای چشم منجر شود.

منبع:

www.sciencenewsline.com/news/2015122400170055.html